Pengalaman Kem Tunas Muda ’09

Bismillahir rahmani rahim.. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani..

Dipanjatkan kesyukuran kepada Allah Subahhana WaTaala, dan selawat serta salam kepada junjungan yang tercinta, Nabi Muhammad sallalah alaihi wassalam.

f

Alhamdulillah, selepas berkampung hampir seminggu di sekolah, dengan izin Allah tamatlah juga program yang dirancang sejak awal tahun lagi. Siapa sangka, baru beberapa bulan melangkah kaki meninggalkan alam persekolahan, kini dipanggil semula untuk menyumbang sedikit bakti kepada sekolah. Semoga Allah menerimanya sebagai amal soleh di akhirat kelak. Amin..

Peluang bekas-bekas pelajar SPM di SDAR untuk mendidik adik-adik di Tingkatan 1 ini amat-amat jarang ditawarkan, malah inilah pertama kali usaha ini diadakan, dan juga pertama kali penulis menjadi pengelola kem (baca:kursus) ini. Mungkin, sepanjang program yang berlangsung ini, masa yang paling memberi pengalaman kepada penulis adalah ketika berhadapan dengan 100 orang peserta program, ditambah lagi dengan beban menguruskan segala perkara yang berkaitan.

Seringkali teringat kisah Khalifah Umar bin Abdul Aziz yang tidak terlepas dihisab, walaupun telah memerintah dengan amat baik dan dalam tempoh yang amat singkat. Apakah amanah ini telah dijalankan sebaiknya? Hanya Allah yang lebih mengetahui..

Teruslah kepada cerita sebenar, pengalaman di SDAR…

Rabu, 8hb April

Sampai sehari awal berbanding teman2 yang lain, memang terasa sedikit kekok kembali ke sekolah, apatah lagi dengan tempat tidur untuk malamnya masih tidak diketahui. Tetapi, segalanya ditentukan Allah, kerana dapat bermalam bersama-sama di dorm S-15 dengan ‘dormmate’ tahun lepas. Terasa macam tengah bersekolah lagi.. Seronoknya, penulis bebas sikit berbanding teman-teman se ‘dorm’, sebab tidak perlu ke kelas. Malamnya, pergi ke kedai makan dengan ‘kawan-kawan’ yang dibawa senyap-senyap dengan kereta yang dipinjam drpd Ust. Azizee. Minta maaf cikgu2..

Khamis, 9hb April

Alhamdulillah, dengan lesen P yang tidak sampai seminggu dimiliki, dapat juga melancarkan sikit program ini.  Siapa yang tak takut membawa kereta Kancil  yang comel lote tu (terima kasih lagi Ust.Azizee) ke tengah-tengah bandar Seremban tu? Memang ibarat kata pepatah, “Rusa masuk kampung.” Cumanya, nie kereta Kancil, tapi company yang buat kereta Rusa dan Kancil tu sama kan? Hehe.. Selepas mengelak pelbagai kenderaan berat di highway Senawang-Seremban, dapatlah menjemput Jubek di terminal 1, sambil2 makan roti canai spesial di Restoran Negeri.

Setelah rakan-rakan yang lain tiba petang tu, mulalah kami buat persiapan terakhir dengan taklimat, briefing dan perubahan drastik tentatif jadual. Pada mulanya, hari Sabtu direncanakan tiada program, namun Allah menetapkan segalanya. Sekolah membenarkan juga sedikit usaha agama ini untuk pelajar tingkatan 1, membolehkan semua perancangan asal sejak awal tahun berjalan semula.

Jumaat, 10hb April


 dsc01122

Taklimat Kem Komandan II, Abd Rahman

Bermulalah program.. Lagu keramat ‘Jalan Juang’ dijadikan lagu tema kem ini. Dalam LDK pertama, penulis dikenalkan dengan adik2 Kumpulan 7, iaitu Alif Haikal, Razzaq, Rizwan, Akmal, Razmi, Azfar dan Naqib. Dengan merekalah penulis mengharungi kem selama 3 hari ini. Daripada merekalah juga penulis mendapat tahu bahawa mereka mencatatkan rekod intake paling banyak dalam sejarah, iaitu melangkah ke intake ke-6 atau 7. Maafkan jika tersalah maklumat.

Pada malamnya, penulis terasa kembali menjadi pelajar semula ketika qiyamulaill dijalankan di Masjid Al-Quds. Jika dahulu, rasa mengantuk ketika solat amat mengancam keseronokan dalam beribadah. Namun, semakin mendaki usia, semakin manis rasanya beribadah ketika dinihari ini. Dengan kesunyian yang begitu syahdu, hati serasa lebih dekat dengan Yang Maha Pencipta. Tetapi, walaupun rata-rata pelajar berusaha menahan mata daripada tertutup, ramai juga yang tumbang.. Ya Allah, terimalah segala ibadah daripada hamba-Mu yang lemah ini, semoga Engkau menjadikan ia sebagai amal soleh di akhirat kelak.. Amin..

dsc01126

Peserta-peserta program sewaktu qiyamulaill

Sabtu, 11hb April

Sepanjang program, rasa sakit tekak dan batuk kerana kerap bersuara tinggi tidak dapat ditahan. Terutama ketika bermain bola dengan berkain pelikat. Bukan menjerit kerana marah, tetapi untuk memeriahkan suasana. Dua perkara yang cukup berbeza.. Hehe.. Sekurang-kurangnya, dapatlah juga menghiburkan diri dan yang lain..

Rancangan membina monumen tercantik menggunakan suratkhabar untuk slot ‘Shift Your Paradigm’, berubah menjadi mimpi ngeri apabila bahan perekat habis. Dengan kreativiti yang tidak seberapa, dapatlah juga dibina sebuah ‘masjid senget’, dalam keadaan yang amat mengundang simpati (atau kelakar) pada sesiapa yang melihatnya. Ramai yang menganggap binaan itu sebagai gajah, ada juga seperti bangunan yang telah dijatuhkan bom keatasnya. Ape-apelah, asalkan program itu masih berjalan dengan baik.

Petang tersebut, pertolongan Allah tiba apabila hujan yang turun dengan lebat sewaktu azan Asar berkumandang, mulai reda ketika permainan bola sepak berkain pelikat hendak bermula. Walaupun dalam keadaan padang yang basah, permainan tetap diteruskan. Terpancar wajah-wajah keseronokan pada para fasiliator dan peserta.

dsc01134

Sebelum Beriadah

Seusai petang, malam pun tiba..

Masa yang menyeronokkan tentulah ketika kuliah Harith, bekas Presiden BADAR ’07 dan rakan-rakan selepas solat Isyak. Satu konsep menarik ditunjukkan dalam kuliahnya, iaitu berceramah secara berkumpulan (bukan forum) dan berkuliah dengan petikan video-video, mungkin dimuat turun melalui Youtube. Dapat juga idea menarik daripada ex-dormmate nie ea..

Bagi para peserta, sudah tentu program menzahirkan kecintaan pada kawan2 merupakan perkara paling susah, dengan perlu melakukan pelbagai aksi yg amat menghiburkan. Semoga pengajarannya dapat diingati..

Ahad, 12hb April

Pejam celik, program tiba ke hari terakhir..

Resolusi program berjalan dengan baik, sehinggalah ketika tayangan video akan diadakan. Pada mulanya, tayangan dirancang untuk menerapkan unsur-unsur keinsafan, namun berubah pada saat-saat akhir apabila ditayangkan rancangan ‘Pildacil’ dan rakaman orang Arab kecek Melayu Kelantan. Asalkan terisi juga masa terluang itu juga kan, walaupun tayangan kurang kena mengena dengan program yang dijalankan..

Tibalah kepada masa paling mengharukan, iaitu majlis penutup. Setiap yang awal pasti ada akhirnya, dan begitu juga program ini. Ucapan Ust. Zaidi bin Husin dan Encik/Mr. ‘Atiq menggulung majlis tersebut, disusuli dengan penyampaian cenderahati dan sesi fotografi.

dsc01167

Wajah-wajah ceria peserta dan fasilitator

Sempat juga sebelum bersurai, penulis berjumpa buat kali terakhir dengan ahli-ahli Kumpulan 7. Alhamdulillah, walaupun dengan pelbagai ragam masing-masing, kalah main bola, rekacipta bangunan yang membawa simpati mereka yang memandang, mereka jugalah yang memberi penulis akan satu pengalaman yang amat berharga, iaitu nikmat mempunyai adik walaupun untuk masa yang pendek. Terima kasih kepada kalian!! Jika kalian membaca catatan ni, abang nak minta maaf, sebab tak dapat tunaikan janji tu.. Insya Allah, lain kali abang jumpa, abang tunaikan.. Ingat juga amanat abang yang abang sampaikan dahulu..

Sebagai pengakhiran, terima kasih kepada semua yang membantu dalam pelaksanaan program ini, terutama untuk BADAR SDAR serta teman-teman yang lain. Maafkan kami jika ada melakukan sebarang kesilapan atau celaan sepanjang program ini berlangsung.

Setinggi-tinggi ucapan terima kasih kepada semua sahabat, Abd. Rahman (Labu), Atiq, Hazrin (Un), A.D, Hazizie, Abd. Faiz, Bilal, Hanif, Izham dan Shahnazrin serta tidak dilupakan Hafizuddin (Zubair), atas kerjasama kalian yang amat baik untuk program ini, dari awal ke akhirnya. Juga kepada Ustaz Azizee, semoga cepat sembuh, Ust. Tajul dan Ust. Zaidi serta Ust. Mahros, semoga kalian semua dirahmati Allah. Kepada tuan pengetua yang amat dikasihi dan guru-guru yang banyak membantu melicinkan perjalanan kem ini, jazakallahu khairan kathira diucapkan.

Semoga dapat diteruskan lagi program seumpamanya untuk tahun-tahun yang mendatang, dan semoga ianya lebih baik daripada yang sebelumnya.

Insya Allah…

Nukilan :  Fadhil bin Basery

Penyelaras Kem Tunas Muda ’09

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s