Kem Tunas Muda 2011..Disini Langkah Bermula..


Kem Tunas Muda Sekolah Dato’ Abdul Razak kali ketiga tahun 2011 yang bertemakan Di Sini Langkah Bermula telah dilaksanakan selama 2 hari 1 malam iaitu pada 8 dan 9 April 2011 bertempat di Sekolah Dato’ Abdul Razak. Seperti tahun-tahun sebelumnya, sasaran kem ini adalah kepada pelajar tingkatan 1 yang bertujuan menyemai ukhuwwah dalam kalangan pelajar tingkatan 1 dan  mengamalkan islam sebagai satu cara hidup.Antara objektif lainnya adalah untuk memberi kesedaran kepada mereka tentang perjuangan umat Islam serta menyemai semangat dan azam untuk mempertahankan Islam.

Kem ini dimulakan dengan taklimat yang diberkan oleh Pengarah Program iaitu saudara Ahmad Syafiq Aizat. Taklimat yang bermula pada pukul   3:30 petang ini menyediakan para peserta untuk kem ini seperti peraturan-peraturan kem dan sesi Ice breaking yang dikendalikan oleh saudara Hanafi Muidnuddin  bersama para fasilitator kepada peserta.

Pada pukul 5:15 petang, sesi  aktiviti riadah dimulakan.Dalam aktiviti riadah ini,satu permainan telah dijalankan iaitu permainan yang dinamakan Perang Botol.Aktiviti ini seperti permainan ragbi tetapi perlu merebut botol pada pihak lawan masing-masing.Permainan ini berakhir dengan kemenangan kumpulan Ungu.

Selepas solat maghrib berjamaah dan tilawah harian,para peserta telah didedahkan dengan permainan Game Arkanul Usrah.Ini bertujuan untuk menyemai aspek-aspek yang perlu ditekankan dalam usrah iaitu melalui rukunnya yang dikenali sebagai 3T(Taaruf,Tafahum,Takaful).Bagi konsep taaruf telah dikendalikan oleh saudara Shafizal dan Najmi.Mereka telah membahagikan para peserta mengikut negeri masing-masing.Hal ini boleh menjadikan para peserta lebih mengenali rakan masing-masing seterusnya menjayakan konsep Taaruf.Kemudian bagi konsep Tafahum telah dijalankan aktiviti straw yang dikendalikan oleh saudara Hazwan Kamaruzaaman selaku kem komanden dan saudara Aiman Hazim Zamri manakala bagi konsep takaful,permainan bola berantai pula dijalankan.Permainan bola berantai kendalian saudara Hazwan DAN Azrul Aziz ini membolehkan para pesera supaya tolong-menolong dan bekerjasama bagi memastikan bola sampai kepada ketua peserta dalam tempoh masa yang ditetapkan.Pada malam itu,aktiviti tersebut tamat pada pukul 10:30 malam. Peserta dibenarkan untuk ‘supper’ dan menyiapkan diri serta tidurdi masjid bagi Qiamullail keesokan harinya.


Keesokan harinya, senaman Ruhul Jadid bermula pada pukul 7:00 pagi. Senam Ruhul Jadid ini diketuai oleh Saudara Ibrahim Azran. Aktiviti senaman ini bertujuan meningkatkan ketahanan fizikal para peserta dan berakhir pada pukul 8:00 pagi.

Tentatif kem diteruskan dengan aktiviti Ubah Paradigma yang bermula pada pukul 9:00pagi.Bagi program ini telah dikendalikan sendiri oleh pengarah program iaitu saudara Ahmad Syafiq Aizat,saudara Alif Irhas dan Hafiz Zulkifli .Dalam aktiviti ini,para peserta telah didedahkan dengan keseluruhan sejarah tamdun Islam.Para pesera dikehendaki untuk menghayati segala pengorbanan dan perjuangan pejuang-pejuang Islam dahulu.Slot ini merupakan slot yang paling menarik dalam kem ini.Dengan penyuntikan semangat dan sesi muhasabah yang dikendalikan oleh saudara Syafiq Aizat,para peserta dilihat sangat beremangat dan ada yang menangis mengenangkan perjuangan IslamSetelah itu,dalam ativiti Ubah Paradigma ini,para peserta perlu membina Empayar Islam mengikut kumpulan masing-masing menggunakan surat khabar,straw,kertas mahjond dan cellotape.Setelah semua kumpulan membina empayar masing-masing dan diuji kekukuhan bangunan mereka,para fasilitator telah memusnahkan semua empayar mereka dan bermulalah sesi untuk mengubah paradigma mereka untuk terus bersemangat dan membela umat Silam pada hari ini.

Pada pukul 12:00 tengahari pula bermula sesi perkongsian ataupun resolusi bersama para peserta. Perkongsian ini adalah platform bagi para peserta untuk berkongi pandangan dan segala manfaat atau pengajaran yang tela diperolehi melalui kem ini.

Ucapan Penutup oleh Tuan Pengetua Cemerlang Hj. Zakaria Md Zin

Majlis Penutupan Kem Tunas Muda 2010 telah bermula pada pukul 2.30 petang yang dihadiri oleh barisan pentadbir sekolah, serta guru-guru panitia Pendidikan Islam. Tentatif majlis penutupan ini dimulakan dengan ucapan pengarah program, Ahmad Syafiq Aizat Nazri serta disusuli oleh ucapan penutupan yang disampaikan oleh Tn Hj. Zakaria Md Zin selaku pengetua SDAR.. Dengan berakhirnya ucapan penutupan, maka berakhirlah KemTunas Muda 2010. Majlis Penutupan diteruskan dengan penyampaian hadiah kepada para peserta dan cenderamata kepada tetamu.

Penyampaian hamper kepada ketua kumpulan

Persembahan fasilitator

Saya bagi pihak fasilitator dan penganjur Kem Tunas Muda 2011 mengucapkan ribuan malah jutaan terima kasih kepada pihak pentadbiran sekolah terutamanya Tuan Pengetua Cemerlang, Tn Hj Zakaria bin Md Zin kerana telah membenarkan kem ini dilaksanakan. Tidak lupa juga kepada kepada guru-guru penasihat BADAR dan fasilitator kerana telah bertungkus-lumus merangka kem ini. Juga ucapan juataan terima kasih diucapkan kepada pihak yang telah menjayakan program ini sehingga program ini berjaya dengan jayanya secara langsung mahupun tidak langsung.

Pasukan Biru

Makan bersama fasilitator

Barisan Fasilitator, Tuan. Pengetua Cemerlang dan guru-guru penasihat Badar

2 responses to “Kem Tunas Muda 2011..Disini Langkah Bermula..

  1. mabruk.. moge terus membara semangat generasi pewaris mengembalikan keadaan umat yang telah rebah.

  2. tahniah.. moge membara semangat generasi pewaris membaik pulih keadaan umat yang telah rebah.

Leave a comment